در شهر پیزای ایتالیا، برجی قرار دارد که به طور کامل و مشخصی کج شده و یکی از عجایب روزگار محسوب می شود. این برج به طور کامل از سنگ مرمر ساخته شده و قطر دیوارهای پایینش ۱۳ فوت ضخامت دارند. این برج هشت طبقه و ۱۷۹ فوت ارتفاع دارد. این برج ۳۰۰ پله دارد که به بالای برج ختم می شود. ارتفاع قسمت بالای برج در راستای عمود ۱۶/۵ فوت می باشد. به عبارت دیگر، برج بیش از ۱۶/۵ فوت کج است. یعنی اگر بالای برج بایستید و سنگی را به پایین پرتاب کنید، آن سنگ ۱۶/۵ فوت دورتر از دیوار پایینی برج خواهد افتاد.

هیچ کس علت کج بودن آن را نمی داند. در ابتدا و به هنگام ساخت، قرار نبود که این برج کج بایستد بلکه می بایستی راست و مستقیم سرپا می ایستاد. فونداسیون یا پی این برج در زمین شنی قرار دارد و احتمال دارد علت خمیدگی آن همین عامل باشد. زمانی که فقط سه طبقه از این برج ساخته شد، شروع به کج شدن کرد؛ بنابراین طرح ساخت برج را اندکی تغییر دادند و ساخت آن بدین منوال ادامه یافت.

 

 

رضا مریخی

=========================================================

عوامل نشست برج پیزا

مواظب باشید نیفتید ؟ 

برج کج پیزا در اصل ،به عنوان برج ناقوس کلیسای جامع دومو ساخته شده که در مرکز شهر پیزا و در میدان معجزات آن واقع شده است . 
میدان معجزات ، محوطه وسیعی است که با دیوار از بقیه شهر جدا شده و آثاری فاخر از معماری و هنر ایتالیا را در خود جای داده است. 
وجود کلیسای جامع دومو که سمبل معماری رومیایی ( رمانسک) است در کنار برج کج پیزا و گورستان کومپو سانتو در این میدان موجب شد تا تمامی این آثار در فهرست جهانی یونسکو به ثبت جهانی برسد . 
برج پیزا در اصل برای ناقوس خانه کلیسای جامع شهر و همچنین نصب ساعت بر روی آن در سال 1173 
میلادی ساخته شده که البته ساخت کامل آن در چندین مرحله و با تاخیری صد ساله به پایان رسیده است. 
پس از تکمیل طبقه سوم برج در سال 1178 .م ، انحراف ساختمان آن از مرکز قائمه برج به تدریج آغاز شد که همین امر منجر به توقف عملیات ساخت نهایی پیزا شد و کار ساخت آن را به مدت یک قرن به حالت تعلیق در آورد . صد سال بعد در سال 1272 میلادی چهار طبقه دیگر به برج اظافه شد اما این بار معماران و مهندسان ساخت برج تلاش کردند تا این چهار طبقه بر خلاف جهت انحراف برج ساخته شود و به تعادل بنا کمک کند . 
ساخت نهایی برج پیزا در سال 1372 .م به پایان رسید و ناقوس برج در محل خود نصب شد . ارتفاع برج پیزا از سطح زمین نزدیک به 54 متر است و در حال حاضر انحراف برج از حالت قائمه آن در حدود 5.5 درجه است که به گفته کارشناسان ،حداقل برای سیصد سال آینده میتوان به تعادل فعلی آن امیدوار بود . 
این کارشناسان معتقدند نخستین اشتباه در احداث برج پیزا که منجر به کج شدن آن شده مکان یابی نادرست محل احداث آن بوده چرا که خاک زیر برج پیزا را لایه هایی از شن و خاک رس تشکیل داده و به دلیل استفاده از فونداسیون نامناسب و غلط ، ساختمانبه سمت جنوب متمایل شده است. 
توقف طولانی در احداث بنای برج نیز از دیگر دلایل کج شدن بیشتر برج پیزا از 2.5 درجه به 5.5 درجه اعلام شده است . موسولینی نخست وزیر نام آشنای ایتالیا نیز پیش از جنگ جهانی دوم دستور داده بود برج پیزا به حالت عمودی باز گردانده شود و به همین دلیل مقدار زیادی بتن درپی برج ریخته شد که به دلیل نرم بودن خاک ، به طور غیر منتظره ای انحراف بیشتر برج از حالت عمودی و افزایش کجی آن را در پی داشت.
+ نوشته شده در  چهارشنبه پنجم خرداد 1389ساعت 10:17 بعد از ظهر  توسط اوكتاي اماني 
=================================================================
یکی از جذاب‌ترین و معروف‌ترین برج‌ها در لهستان که به عنوان بخشی از دیوار شهر در قرن ۱۴، البته با عنوان یک برج راست ساخته شد. اما پس از خم شدن آن که احتمالا ناشی از ناپایداری زمین بوده است به یکی از جاذبه‌های توریستی تبدیل شد. انحراف آن در حال حاضر ۱۴۶ سانتی متر است.
میراث فرهنگی - بناها و اماکن عجیب و باورنکردی در نقاط مختلف جهان به وفور دیده می‌شوند. بسیاری از این سازه‌ها به دلیل شکل و نوع معماری خود عجیب به نظر می‌رسند اما برخی دیگر به مرور زمان نمای و ظاهری باورنکردنی به خود می‌گیرند. نمونه‌هایی از مورد دوم را می‌توان در ساختمان‌ها یا بناهای کج جهان که معروف‌ترین آن‌ها بجر کز پیزا است مشاهده کرد. 

وقتی ساختمانی بر روی یک محل نه جندان محکم بنا شود این اتفاق خواهد‌افتاد. ساختمان شروع به کج شدن می‌کند و هر سال زاویه آن بیشتر و بیشتر می‌شود و هرچند ممکن است قرن‌ها زمان ببرد اما در نهایت در صورتی که تلاشی جدی برای ثبات آن انجام نشود فورخواهد ریخت.

این‌ها مسائلی است که در مورد این ۱۱ برج اتفاق افتاده است.

دو برج بولونیا، ایتالیا
این دو برج در بین سال‌های ۱۱۰۹ و ۱۱۱۹ ساخته شده اند. برج بلندتر آسینلی( Asinelli) و برج کوتاه گاریسندا( Garisenda) نامیده می‌شود. برج آسینلی در حدود ۳۱۹ فوت ارتفاع دارد. این دو برج برخورد رعد و برق، آتش سوزی، حملات و بمباران‌های جنگ جهانی دوم را تجربه کرده‌‌اند. برج گاریسندا که چندین بار در کتاب کمدی الهی دانته به آن اشاره شده است از قرن ۱۴ به دلیل نرم‌شدن زمین شروع به کج شدن کرده است.

بیگ بن، انگلستان
برج ساعت پارلمان بریتانیا (که معمولا به عنوان بیگ بن شناخته می‌شود)، با توجه به اسنادی که به تازگی منتشر شده است، ۰٫۲۶ درجه کج شده است. سطح شیب از سال ۲۰۰۳ به ۰٫۹ میلیمتر در سال افزایش یافته و به نظر می‌رسد که تحولات زیرزمینی از جمله ساخت پارکینگ و گسترش مترو باعث این مشکل شده است.

برج کلیسای سورهوسن(Suurhusen)، آلمان
برج این کلیسا کج‌ترین برج در جهان است. زاویه برج پیزا معروف ۱٫۲۲ درجه است اما زاویه این برج که در قرون وسطی در شمال غربی آلمان ساخته شده است در حال حاضر ۵٫۱۹۳ درجه است. این کلیسا بر روی یک پایه ساخته شده از درخت بلوط بر روی یک منطقه باتلاقی بنا شد و زمانی که زمین خشک شد چوب‌ها دچار پوسیدگی می‌گردند و این باعث ایجاد شیب می‌شود. 

برج کلیسای فرانکن هوسن(Frankenhausen )، آلمان
این برج بر روی یک زمین ناپایدار ساخته شده است که حداقل از سال ۱۶۴۰ شروع به کج شدن کرده است. در سال‌های اخیر زاویه این برج به ۴٫۸ درجه رسیده است. تلاش برای ایجاد ثبات در آن با شکست روبرو شده است و به نظر می‌رسد که برج این کلیسا به زودی سقوط خواهد کرد.

برج پیزا، ایتالیا
این برج بر روی خاک رس نرم ساخته شده و کج شدن آن فقط چند سال پس از ساخت آن شروع شد. پس از اتمام در سال ۱۳۵۰، با گذشت زمان زاویه این برج 16 هزار تنی مخاطره آمیز شد. در سال ۱۹۹۰ برای جلوگیری از فروپاشی آن حدود ۲ میلیون پوند سرب در زیر یکی از اضلاع آن وارد کردند.

برج نویانسک(Nevyansk )، روسیه
این برج به دستور پتر کبیر در نیمه اول قرن ۱۸ توسط آکینیفی دمیدوف( Akinfiy Demidov) معروف ساخته شده است. ارتفاع برج ۵۷٫۵ متر از سطح زمین است. با توجه به اندازه‌گیری‌های اخیر، انحراف آن از قسمت بالای برج ۲٫۲ متر است. تاریخ دقیق ساخت آن مشخص نیست اما با توجه به منابع تاریخی بین سال‌های ۱۷۲۱ و ۱۷۴۵ ساخته شده است.

برج بورانو ( Burano)، ایتالیا
قدمت این برج به قرن ۱۵ بر می‌گردد و به دلیل نشست اتفاق افتاده در زمین مقداری کج شده است. مردم محلی به آن برج مست می‌گویند.

برج تورون( Torun)، لهستان
یکی از جذاب‌ترین و معروف‌ترین برج‌ها در لهستان که به عنوان بخشی از دیوار شهر در قرن ۱۴، البته با عنوان یک برج راست ساخته شد. اما پس از خم شدن آن که احتمالا ناشی از ناپایداری زمین بوده است به یکی از جاذبه‌های توریستی تبدیل شد. انحراف آن در حال حاضر ۱۴۶ سانتی متر است.

برج اود کرک (Oude Kerk)، هلند
این کلیسای قدیمی که در سال ۱۲۴۶ ساخته شده قدیمی‌ترین ساختمان در دلفت هلند است و برج در بین سالهای ۱۳۲۵ و ۱۳۵۰ به آن اضافه شده است. مردم محلی همواره ترس فرو ریختن این برج را داشته‌اند.

برج بدوم ( Bedum)، هلند
زاویه این برج هم بیشتر از برج پیزا است. برج پیزا با ارتفاع ۵۵٫۸۶ متر حدود ۴ متر متمایل شده اما این برج ۳۵٫۷ متری ۲٫۱۶ متر انحراف دارد. پس اگر هر دو برج ارتفاع یکسانی داشتند شیب بودم بیش از پیزا خواهد بود.

دروازه اروپا، برج دروازه پایتخت و استادیوم المپیک
آسمان خراش ۵۲۰ فوتی دروازه آسمان ابوظبی، دارای ۱۸ درجه شیب باور نکردنی است. این برج با عنوان متمایل‌ترین ساختمان ساخته شده توسط انسان در کتاب رکودهای جهانی گینس در سال ۲۰۱۰ نامگذاری شد. هسته آن برای اولین بار در جهان به صورت از پیش خمیده طراحی شده که شامل مقدار زیادی بتن تقویت شده با فولاد و همچنین ۴۹۰ شمع ۱۰۰ فوتی است. برج‌های مونترال رسما بلندترین برج جهان با ارتفاعی حدود ۵۷۵٫۸ فوت است. برج‌های دوقلو دروازه اروپا نیز دارای شیب ۱۵ درجه هستند.
=======================================================